Yksi suomalaisen
koulutusjärjestelmän vahvuuksista on niin sanottu duaalimalli, eli kaksi
erimuotoista korkeakoulujärjestelmää. Pääministeri Alexander Stubb kannattaa
joustavan yhteistyön lisäämistä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä,
mutta ei korkeakoulujen yhdistämistä (HS 30.1.15). Olen samaa mieltä. Yhdyn myös
monesti kuultuun näkemykseen, että erityisesti nyt painiessamme heikon talouden
kanssa, mikään ei sinänsä saa olla pyhää. Meidän on aidosti tutkittava kaikki
mahdollisuudet, kuinka voimme tuottaa hyvinvointiyhteiskunnan palvelut
taloudellisesti kestävällä tavalla, mutta samalla laadukkaasti. Tämän
sanottuani, on silti vaikea nähdä miten tiedepainotteisten korkeakoulujen eli
yliopistojen ja työelämäpainotteisten korkeakoulujen eli ammattikorkeakoulujen
yhdistäminen olisi hyödyllistä. Vaikka hallintojen yhdistämisellä voitaisiin
saada joitain säästöjä, kahden perustehtävältään erilaisen koulutuksen
järjestäminen kokonaan saman katon alla, vaatisi onnistuakseen silti aikamoisen
hallintohimmelin. Samalla on vaarana, että ammattikorkeakouluista tulee entistä
enemmän yliopiston maisteriohjelmaan valmistava koulutus, jota varten niitä ei
ole luotu.
"Meidän on aidosti tutkittava kaikki mahdollisuudet, kuinka voimme tuottaa hyvinvointiyhteiskunnan palvelut taloudellisesti kestävällä tavalla, mutta samalla laadukkaasti."
Koulutusjärjestelmämme on silti
kyettävä pysymään nykyajassa, enkä puolusta muuttumattomuutta. Yliopistojemme
on erikoistuttava tulevaisuudessa entistä enemmän. Suomen kokoisessa maassa ei
ole järkevää pyrkiä tuottamaan useamman alan tutkimusta useassa eri paikassa.
Tilannetta on järkeistettävä. Tällä en tarkoita sitä, että yhtä tieteenalaa saa
harjoittaa ainoastaan yhdessä paikassa, vaikka se Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen
tiedekunnan esimerkin mukaisesti voisi hyvin toimia. Meidän on pyrittävä irti
yliopistojemme keskinäisestä kilpailusta ja tavoiteltava tutkimuksen ja
opetuksen kansainvälistä tasoa. Jokaisen suomalaisen yliopiston vaikutus oman
kaupunkinsa elinvoimaisuuteen on kiistaton, minkä vuoksi suhtaudun nuivasti
yliopistojen lakkautuksiin. Yliopistojen määrää ja niissä tarjottavien
tieteenalojen harjoittamista täytyy kuitenkin pystyä katsomaan avoimesti ja
kriittisesti. On aiheellista miettiä joissakin tapauksissa
keskittämisratkaisuja. Iso yliopisto ei saa olla itseisarvo, sillä pienempikin
yliopisto voi toimia tehokkaasti, kunhan se ei yritä tarjota ja tuottaa kaikkea
kaikille.
"Iso yliopisto ei saa olla itseisarvo, sillä pienempikin yliopisto voi toimia tehokkaasti, kunhan se ei yritä tarjota ja tuottaa kaikkea kaikille."
Ammattikorkeakoulujen lukumäärää
on jo tarkasteltu, ja kenttään on tehty muutoksia. Myös annettavan opetuksen
laatu ja tavoitteet täytyy pitää suurennuslasin alla. Työelämäpainotteisten
korkeakoulujen pitää pystyä reagoimaan tiedepainotteisia nopeammin jatkuvasti
muuttuvaan yhteiskuntaan. Ne eivät voi jäädä lepäilemään laakereilleen
työelämän tarpeiden muuttuessa, sillä vain yhteistyö elinkeinoelämän kanssa mahdollistaa
koulutuksen hyödyllisyyden opiskelijoille.
Yliopistojen ja
ammattikorkeakoulujen tehtävien eroista huolimatta yhteistyötä korkeakoulujen
välillä on lisättävä. Jyväskylässä olemme edelläkävijöitä kahden korkeakoulun opiskelijoiden
liikuntapalvelujen yhdistämisessä. Samalla liikuntatarralla opiskelija
saavuttaa sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston laadukkaat liikuntapalvelut.
Tulevaisuudessa yhteistyötä on järkevää tarkastella esimerkiksi koulutusviennin,
yhteisten tilojen, opiskelijoiden terveydenhuollon ja myös osittain hallinnon
saralla.
Toivon ja uskon, että Suomi on
myös tulevaisuudessa osaamisen ja oppimisen mallimaa.
eduskuntavaaliehdokas (kok.), liikuntatieteiden opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti