Saimme
eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokuntaan puolueiden puheenjohtajilta kovan
haasteen. Meidän piti yrittää luoda parissa viikossa kokonaan uusi sote-malli
perustuslakivaliokuntaan kaatuneen, vuosia valmistellun mallin tilalle. Jouduimme
poliitikkoina ottamaan hoitaaksemme sekä asiantuntijavalmistelijan että
päätöksentekijän roolit.
Teimme työtä
käskettyä, vaikka totesimme jo työhön ryhtyessämme urakan lähes mahdottomaksi.
Malli törmäsi odotusten mukaisesti perustuslaillisiin ongelmiin. Ja hyvä niin.
Vaikka onnistuimme selkeyttämään parlamentaarisesti valmisteltua mallia, olisi
siihen edelleenkin jäänyt merkittäviä epäkohtia mm. palveluiden järjestämistä
ja rahoitusta koskevien vastuiden ja roolitusten osalta.
Sote-uudistus
ei kuitenkaan painu unholaan. Päinvastoin, se nousee nyt kevään vaalien yhdeksi
selkeäksi kärkiteemaksi.
Tulevan
eduskunnan on ensi töikseen käynnistettävä sote-uudistuksen uudelleenvalmistelu
ja määriteltävä uudistukselle poliittiset tavoitteet. Varsinainen valmistelu ja
lakiesityksen kirjoittaminen tulee kuitenkin tapahtua normaalin
lainvalmisteluprosessin mukaisesti asiantuntijavirkamiesten toimesta.
"Tulevan eduskunnan on ensi töikseen käynnistettävä sote-uudistuksen uudelleenvalmistelu ja määriteltävä uudistukselle poliittiset tavoitteet."
Uudistuksen
valmistelussa tulee päähuomio siirtää hallinnosta takaisin ihmisiin. Kuntien
vaikutusvallan tai maksuosuuksien säilyttämisen sijaan tulee tavoitteeksi
asettaa kansalaisten oikeus laadukkaisiin ja vaikuttaviin sote-palveluihin.
Tämä tavoite
onnistuu parhaiten muodostamalla uudenlaiset, vähintään maakunnan laajuiset
sote-alueet, jotka voivat ottaa kokonaisvastuun palveluiden järjestämisestä ja
rahoittamisesta. Palveluiden laadun ja kustannustehokkuuden kannalta on myös
tärkeää, että järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan ja
asiakasohjaavuutta hyödynnetään kansalaisten valinnanvapautta lisäämällä.
Käytännössä
sote-alueilla olisi oltava valta ja vastuu päättää alueensa asukkaille
tarjottavista palveluista ja valita
kuhunkin tilanteeseen laadukkaimmat ja kustannustehokkaimmat palveluntuottajat,
ellei valintaa voida antaa suoraan kansalaisille. Alueiden olisi myös voitava
ohjata ja valvoa tuottajia objektiivisesti niin, että kaikki palveluntuottajat
pelaisivat samaan maaliin. Tämä onnistuisi parhaiten, kun järjestäminen ja
tuottaminen erotettaisiin toisistaan ja sote-alueet toimisivat ilman omaa
palveluntuotantoa.
"Alueiden olisi myös voitava ohjata ja valvoa tuottajia objektiivisesti niin, että kaikki palveluntuottajat pelaisivat samaan maaliin."
Valtakunnallinen
sote-uudistus muistuttaa läheisesti Saarikassa toteuttamaamme kuuden kunnan
sosiaali- ja terveyspalvelujen yhdistämistä. Uskon, että onnistuimme
uudistuksessa erityisesti selkeästi roolitetun virkamiesvalmistelun ja
hallitusti toteutetun poliittisen päätöksenteon ansiosta. Näitä Saarikan
kokemuksia kannattaa nyt hyödyntää myös valtakunnallisella tasolla.
Mikael Palola
Kansanedustaja
(kok.)
Sote-kuntayhtymän
johtaja
Jyväskylä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti