Verotuksen sietämätön
keveys
Viimeisen vuoden aikana Jyväskylässä on käyty joskus
kummallistakin keskustelua. Julkisuudessa on maalattu suuria uhkakuvia
kaupungin kaavoituksesta tai palveluista sekä niiden tulevaisuudesta. On tullut
kuntalaisten yhteydenottoja, samasta teemasta joskus jopa yllättävän
samanaikaisesti. Ikään kuin sovitun oloisesti.
On hienoa, että kaupunkilaiset ottavat kantaa asioihin ja
kantavat huolta asioista, mutta yksi asia minua on hämmästyttänyt. Kuinka vähän
ihmiset kantavat huolta verotuksesta.
Suhtautuminen verotukseen jäi painamaan mieltäni, kun eräs
merkittävä ammattiliitto aktiivisesti lähestyi asiaa ehdottamalla luottamushenkilöille
uusien keinojen pohtimista kaupungin talouden tasapainottamiseksi ja
palveluiden turvaamiseksi vuoden 2017 talousarviossa. Esimerkkinä uusista
keinoista mainittiin verojen korottaminen.
Siis uusi keino.
Kaivoin esiin kirjan nimeltä Jyväskylän kaupungin historia
1965-2008 (Marja Kokko; 2. painos) ja tarkastin verotuksen kehittymisen Jyväskylässä
vuodesta 1965 nykypäivään. Kiinteistöverot sekä taksa- ja maksupolitiikan jätin
tästä tarkastelusta ulkopuolelle, mutta valitettavasti nekin ovat nousseet ja
omalta osaltaan siten vaikuttaneet asumisen hintaan Jyväskylässä ja sitä kautta
heikentävästi kaupunkilaisten ostovoimaan.
Kaupungin tuloveroprosentti, tai veroäyri kuten ennen vuotta
1997 sanottiin, on kehittynyt seuraavasti:
Vuosi
|
Veroäyrin hinta
|
1965
|
13,5
|
1967
|
14
|
1970
|
15
|
1972
|
15,2
|
1973
|
15,5
|
1974
|
16
|
1975
|
16,5
|
1980
|
16 (ainoa lasku, mutta vain vuodeksi)
|
1981
|
16,5
|
1989
|
17
|
1993
|
18
|
2002
|
18,5
|
2009
|
18,5 (Uusi Jyväskylä aloitti tällä prosentilla 1.1.2009)
|
2010
|
19
|
2012
|
19,5
|
2013
|
20 (Nykyinen tuloveroprosentti)
|
Tilaston valossa uskallan väittää, että verotuksen kiristäminen ei ole uusi keino, vaan sitä on Jyväskylän historiassa käytetty valitettavan usein. Tuloverotuksessa ja kiinteistöverotuksessa. Tuloveroja on laskettu kerran, 1980, mutta silloinkin ilo jäi vuoden mittaiseksi. Myös uuden Jyväskylän perustaminen 2009 alusta johti verotuksen laskuun vanhan maalaiskunnan ja Korpilahden kunnan alueella, mutta tämäkin hyöty on sulanut pois vuoteen 2013 mennessä.
Verotusta on helppo kiristää, mutta sen laskeminen näyttää tilaston
perusteella melko mahdottomalle. On syytä kysyä mihin saakka voidaan tällaista
”uutta keinoa” käyttää ja perustella asiaa aina samalla tavoin: ”Vain tällainen
pieni kiristys, ei tämä vaikuta kuin niin vähän jokaiselle”. Näin on, mutta
asialla on tapana kertautua, olemmehan jo 6,5 prosenttiyksikköä yli vuoden 1965
tason.
Kiinteistöveroa ja taksoja unohtamatta.
Kiinteistöveroa ja taksoja unohtamatta.
On syytä antaa julkisesti kiitos kaupunginjohtaja
Koivistolle siitä, että hän on esittänyt tuloverojen pitämistä ennallaan. Tämä
on ollut myös Kokoomuksen ryhmän tahtotila.
Valtuuston asettama tavoite talouden tasapainottamisesta
vuonna 2017 on nyt saavutettu myös ilman verojen kiristyksiä. Niitä kyllä
ehdittiin monelta suunnalta vaatimaan ensimmäisenä ja välttämättömänä
toimenpiteenä viimeisen vuoden aikana. Ennakkotiedot vuoden 2016
tilinpäätöksestä kertovat myös hyvää. Vaikuttaa vahvasti, että Jyväskylän
talous on saatu tasapainotettua ja tästä on uuden valtuuston hyvä aloittaa ensi
kesänä.
Ollaan kuitenkin tarkkoja verotuksen suhteen, sillä
kertakorotuksilla on tapana jäädä pysyväksi.
Jaakko Selin
Kuntavaaliehdokas, kaupungin hallituksen 1. varapuheenjohtaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti