Aika tarkoin vuosi
sitten Finnair muisti Jyväskylän kaupunkia sähköpostilla, jonka
keskeinen sisältö oli että lennot loppuvat reilun kuukauden
kuluttua. Näin myös kävi ja valtion ”strategisen omistuksen”
ilman neuvottelua toteuttama ratkaisu jätti koneet maahan. Nopeilla
liikkeillä löytyi korvaava operaattori eli Flybe välille
Jyväskylä-Helsinki ja lennot pääsivät jatkumaan ilman katkoja.
Valitettavasti tämä vaati käyntiä veronmaksajan kukkarolla ja
Jyväskylän kaupunki sekä muutama muu kunta tai toimija joutui
tukemaan lentoja taloudellisesti. Lisäksi seudulle saapui myös
Estonian Air ja käynnisti suorat yhteydet välille
Jyväskylä-Tallinna. Hieno homma, suora kv-yhteys!
Valitettavan usein
joudumme keskusteluun, mikä on lentojen merkitys seudulle. Tai
pitääkö niitä tukea verovaroin. Tuesta ei kukaan pidä, mutta
lentoliikenteelle kaupunki budjetoi 350 000 eur vuodelle 2012.
Vertailun vuoksi joukko- ja palveluliikennettä eli bussilinjoja
tuetaan tänä vuonna jopa 5,1 miljoonaa euroa (talousarvion sivu
152)! Keskeisin kriitikkojen perustelu on, että junalla pääsee
Helsinkiin lähes yhtä nopeasti. Niin pääsee, eikä hinnassakaan
ole juuri eroa. Miksi siis lentoliikenteestä puhutaan niin tärkeänä?
Jyväskylää on
kehitetty kokous- ja kongressikaupunkina, jonne saapuu kansainvälisiä
vieraita esimerkiksi yliopiston tilaisuuksiin. Paviljongin
kokouksista tai messuista puhumattakaan. Meillä on onneksi myös
kansainvälistä vientiteollisuutta, joista voidaan mainita ainakin
Metso, Valtra tai Moventas sekä monet muut seudun toimijat.
Kansainvälisille
matkustajille tai teollisuuden edustajille tärkeintä ei ole
lentoyhteys Helsinkiin vaan kansainvälinen yhteys. Jyväskylän
lentoliikenne on portti kansainvälisiin kohteisiin ja tätä ei voi
korvata nykyisillä junayhteyksillä, valitettavasti. Jokainen
ymmärtää sen eron, mikä on lähteä Tikkakoskelta kohti Intiaa
tai aloittaa matka junamatkalla kohti Helsinki-Vantaata. Ei myöskään
ole järkevää, että teollisuutemme edustajat lähtevät yön
pikkutunteina autolla kohti Helsinki-Vantaata, koska aamukone lähtee
Jyväskylästä liian myöhään. Toivotaan, että operaattorit
ottavat annetun palautteen tosissaan ja huolehtivat vuorojen
aikatauluista. Tämän jälkeen teollisuus voisi entistä paremmin
hyödyntää yhteyksiä.
Tiedossani on jo
esimerkkejä, joiden mukaan yritykset ovat siirtäneet työpaikkoja
Helsinkiin johtuen lentoyhteyksiemme tasosta. Tähän meillä ei ole
varaa. Meidän pitää turvata kansainväliset yhteytemme
Jyväskylästä jatkossakin, vaikka se välillä vaatii meiltä
ikäviä ratkaisuja. Onneksi kuitenkin viimeisin viesti Flyeben
suunnalta oli rohkaiseva ja vihjaisi, että julkista tukea ei enää
tarvittaisi. Hyvä niin.
Yhtä kaikki, me
Jyväskylässä tarvitsemme portin kansainväliseen
lentoliikenteeseen jatkossakin. Paras tapa turvata yhteydet on
käyttää niitä. Liput eivät ole kalliita, vaan pikemminkin
päinvastoin. Kun seuraavan kerran matkustat Jyväskylä-Helsinki
väliä, niin mieti voisiko lentokone olla Sinun vaihtoehtosi.
Jaakko Selin
Kirjoittaja on kaupunginhallituksen jäsen ja Kokoomuksen Jyväskylän valtuustoryhmän puheenjohtaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti