Julkisen sektorin tehokkuus on tärkeää kansakunnan elintason
ja kansainvälisen kilpailun kannalta. Tehokkuus on säästeliäisyyttä ja
eettisyyttä. Tehottomuus on tuhlausta. Elinkeinoelämän pohjan pitäisi olla
vankka niin Jyväskylässä, seudullisesti kuin koko Suomessa.
Julkinen velka on saatava pienemmäksi, että säästäjien
säästöt ohjautuvat yrityksille investointeihin, eikä julkiselle sektorille
velaksi. Velkakierre tulee maksettavaksi tuleville sukupolville. Velanmäärän
kasvaessa myös korko kasvaa. Yksityisen sektorin investoinnit vähentyvät ja
koko kansantalouden kasvu hidastuu.
Tuottavuuden kasvu on hyvinvoinnin synnyttäjä. Julkisella
sektorilla tuottavuutta on vaikea mitata. Se ei ole työtahdin kiristämistä,
vaan oikeiden toimintatapojen löytämistä. Tehostaminen ei tuo enää merkittävää
hyötyä, vaan osaaminen, tieto ja innovaatiot sekä sitoutuminen ja motivaatio.
Elintason nousu perustuu työn tuottavuuden kasvuun; teknologiseen kehitykseen
ja paremmin toimiviin organisaatioihin. Tuottavuus kasvaa, kun työntekijä
kehittyy työssään. Inhimillinen pääoma kohottaa tuottavuutta, tehokkuutta ja
laatua.
Osaamispääoman kehittäminen on avain kaupungin menojen
hillitsemiseen. Johtamisella on iso merkitys ja henkilöstövoimavarojen
johtamisella erityinen merkitys. Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden
henkilöstön osaamispääomasta on käytössä vain 60 %. Tuottavuuden kasvua saadaan
koulutuksen avulla osaamista kehittämällä. Lisäksi sitä saadaan johtamista ja
ohjausjärjestelmää kehittämällä. Henkilöstön osalta tuottavuutta saadaan
työhyvinvointiin panostamisella.
Tehokkuuteen ja tuottavuuteen voi vaikuttaa ohjattavuudesta
ja muunneltavuudesta. Ohjattavuus tarkoittaa suoraa päätäntävaltaa, jota tällä
hetkellä ei ole kuntainliittoihin. Muunneltavuus tarkoittaa suurien yksiköiden
rinnalla myös pieniä, esim. lukioita.
Hyvinvointivaltio on taloudellisesti tehokkain tapa
järjestää palveluita ja sosiaalivakuuksia. Hyvinvointipalvelut ja niiden taso
tulisi määritellä. Palveluihin käytetään yhä enemmän rahaa, mutta niiden taso
laskee. Palvelutuotantoa pitäisi tehostaa, täydentää yksityisillä palveluilla
ja palvelusetelien käyttöä tulisi lisätä. Elintason noustessa julkisilta
palveluilta vaaditaan parempaa laatua. Toisaalta yhä suurempi osa työllisistä
tuottaa julkisia palveluita, joka on huono asia kansantalouden
kokonaistuottavuuden kannalta. Se nostaa veroastetta, huonontaa edelleen
palveluita ja heikentää sosiaaliturvaa. Tuottavuuden kasvu julkisella
sektorilla on hyvinvointivaltion edellytys.
Kuntien välillä on suuria tuottavuuseroja. Toimintatapoja
tulisi vertailla, hyvistä ja huonoista kokemuksista oppia. Palvelujen
tarvitsevuus tulisi tutkia. Julkisilla palveluilla on myös ylikäyttöä, siksi
pitäisi rajata julkisen ja yksityisen sektorin, kotitalouksien ja kolmannen sektorin
tehtävät ja roolit.
Kunnissa uudistukset ovat olleet hitaita ja kankeita, sillä
halutaan säilyä vanhassa. Kuntiin pitäisi valita uudistushalukkaita luottamus-
ja virkamiehiä. Hallinnon uudistaminen, myös kunnallishallinnon, on
tulevaisuuden kysymys. Parlamentarismia voisi käyttää myös kunnissa. Vastuu
nykyisellään on hämärtynyt ja päätökset ovat puoluepoliittisia, myös
julkisuushakuisia. Enemmistöhallituksen jäsenellä olisi yksin vastuu itsellä
tehtävien ja päätöksen tasapuolisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Lisäksi
päätöksenteko nopeutuisi. Nykyisin ilmenee myös liian aikaista konsensuksen
tavoittelua. Asioista ja päätöksistä tulisi keskustella. Tehottomuus ja
resurssien tuhlaus on hallinnon korruptiota. Hierarkia ja turha byrokratia
pitäisi kitkeä pois.
Henkilöstön eduissa tulisi vertailla yksityisen sektorin ja
kunnan työntekijöitä, jotta työntekijöitä kohdeltaisiin tasavertaisesti, esim.
työsuhdeturvan osalta. Tällä hetkellä julkisella sektorilla saadaan samaa
palkkaa riippumatta työn laadusta. Työntekijöitä tulisi kannustaa aineettoman
ja aineellisen palkitsemisen avulla innovatiivisuuteen, yrittäjämäiseen
työotteeseen, luovuuteen ja arjen kekseliäisyyteen.
Kilpailu on avaintekijä. Ihmiset valinnanmahdollisuus tulisi
taata kaikenikäisenä, myös vanhusten hoitonsa osalta. Yksityisiä yrittäjiä
palvelujen tuottajiksi ja palvelusetelin monipuolisempi käyttö mahdollistaa
valinnan. Valinnanvapaus myös paikkakunnasta, jotta voisi olla lähellä omaisia
tai ystäviä, tulisi taata vanhuskohtaisella valtionavustuksella. Eri
hoitomuotoja tulisi kehittää ja valinnanmahdollisuuksia eri aikoina.
Kaksikanavainen rahoitusjärjestelmä tulisi purkaa, sillä nyt Kela kuntouttaa ja
kunta sairaanhoitaa. Tämä järjestelmä lisää kuluja ja myös pahoinvointia.
Terveydenhuollossa hoitojen vaikuttavuuden arviointia ja
hoitotulosten odotusarvoa tulisi kehittää. Halvan ja kalliin hoidon välillä
suhteessa hyötyyn on arvioitava ja asetettava jonkinlaisia raja-arvoja.
Sairaaloille tulisi maksaa tuotetusta terveydestä, terveyshyödyn ja siihen
käytetyn panosten suhteesta. Tällä hetkellä voi esiintyä ”ylihoitamista” ja
”tempuista” maksamista, jonka säästöt kohdistuvat aina ja vain
perusterveydenhuoltoon.
Terveydenhuollon ongelmana on tuotantotaloudellinen
osaamattomuus, sillä isojen yksiköiden johtamiseen tarvitaan vahvaa osaamista.
Jäykistä ja hierarkkisista päätöksentekojärjestelmää tulisi keventää, myös
ammattikuntien tarkat rajat ovat tuottavuuden este. Oppia voisi ottaa
yksityisiltä yrityksiltä, esim. Mehiläisen johtajana aloitti KTM Vesa Ekroos ja
Laastarissa arvostetaan sairaanhoitajan osaamista. Työaikojen joustot ja
yksilöllisesti räätälöidyt työajat takaavat ammattilaiset jatkossa myös
julkisella sektorilla. Tutkimuksen mukaan hyvin koulutettu keskiluokka
käyttäytyy kuin Länsi-Euroopassa, lyhentämällä työaikaa
osa-aikaiseksi ja osavuotiseksi.
Talouden ja toiminnan kehittäminen vaatii innovatiivisuutta,
ennakointia ja jatkuvaa kehittämistä. Kuntien henkilöstön ja
luottamushenkilöstön osaamista kehittämällä saadaan sellaista pääomaa, että
tulevaisuuden haasteisiin pystytään vastaamaan.
Merja Hautakangas,
kunnallisvaaliehdokas
Kok.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti