Nelikymmenvuotiasta
peruskoulua juhlittiin muutama viikko sitten myös täällä
Jyväskylässä uuden uutukaisessa, tasokkaan ja ennen kaikkea
terveen oppimisympäristön alueen kaikille oppilaille tarjoavassa
Palokan koulussa. Juhlaan on toki aihetta: peruskoulu on nähdäkseni
onnistunut takaamaan tasa-arvoisen opinpolun oppilailleen tiettyjen
taitojen oppimiseksi, riittävän tiedollisen tason saavuttamiseksi
sekä sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseksi. Näiden
vaativien tavoitteiden saavuttaminen pystytään jatkossakin
turvaamaan huolehtimalla riittävistä resursseista opetuksen, siis
oppilaiden ja opettajien, tarpeisiin.
Suomalaisen
peruskoulun läpikäyvät kaikki, jolloin ikäluokkien kirjo avautuu
opettajakunnan nähtäväksi eikä ole liioiteltua todeta, että
koulu on näköalapaikka ympäröivään yhteiskuntaamme ja sen
hyvin- tai pahoinvointiin. Vaihtelevilla elämän eväillä,
taustoiltaan ja kulttuureiltaan erilaisista perheistä tulevat lapset
tulevat ammattitaitoisten opettajien taholta nähdyiksi ja
kuulluiksi. Näissä kohtaamisissa opettajille tarjoutuu
poikkeuksellisen hyvä mahdollisuus puuttua lasten ja nuorten
syrjäytymiseen jo ensi vaiheessa sen varhaisten merkkien
ilmaantuessa. Tässä vaiheessa on myös ensiarvoisen tärkeää,
että oppilashuollon resurssit ovat kohdillaan: että meillä on
riittävästi koulukuraattoreita ja erityisopettajia, että
moniammatillinen yhteistyö toimii ja että tarvittava tieto kulkee
vastuuhenkilöiden välillä. Olivatpa pulmat oppimiseen liittyviä
tai kodin kasvatustilanteisiin tai -ilmastoon liittyviä
hankaluuksia, varhaisen puuttumisen mahdollisuus heti ongelmien
ilmaantuessa antaa koululle tilaisuuden ottaa tilanne puheeksi sekä
oppilaan itsensä että perheen kanssa ja tarvittaessa käynnistää
asian vaatimat tukitoimet heti.
Monien
pitkään koulutyötä tehneiden mukaan koulutyö on vuosikymmenten
saatossa muuttunut rankemmaksi, levottomuus luokissa on lisääntynyt
ja sen mukanaan tuomista ongelmista kärsii koko luokka. Useimmiten
häiriköijät vievät opiskelun ja oppimisen mahdollisuudet niiltä
oppilailta, joilla tahtoa siihen olisi – opettaja kun joutuu
käyttämään aikaansa levottomien kanssa. Näissä akuuteissa
ongelmatilanteissa joustoa toimintaan on mahdollista saada
riittävällä määrällä koulunkäynnin ohjaajia, jotka voivat
ottaa luokkatoiminnan haltuun silloin, kun opettajan työpanos
suuntautuu välitöntä puuttumista vaativaan ongelmatilanteeseen.
Kasvatustyö
on tulevaisuuteen suuntautuvaa työtä, jonka tulokset nähdään
vuosien tai vuosikymmenien jälkeen oppilaiden siirtyessä elämässä
eteenpäin. Se on myös opettajalle monella tapaa haastavaa ja
henkisesti kuormittavaa työtä. Suomalaista opettajaa luonnehditaan
– eikä vailla perusteita - innostuneeksi ja työlleen
antautuvaksi. Tätä innostumisen ja heittäytymisen paloa tulee
työnantajan tukea huolehtimalla opettajien jaksamisesta ja
työhyvinvoinnista mm. täydennyskoulutusmahdollisuuksien avulla.
Jotain hyvinvoinnin suhteen on toki jo tehtykin. Jyväskylän kehnoa
taloustilannetta selittävät osin panostukset tulevaisuuteen: useita
sisäilmaongelmasta kärsineitä kouluja on korjattu tai rakennettu,
millä on parannettu sekä oppilaiden että opettajien
työskentelyolosuhteita. Tämä on ollut ehdottoman tärkeää.
Kiristyvän
kuntatalouden varjossa ja kuntapalvelujen laatua tarkasteltaessa on
otettava jatkossakin huomioon koululaitoksemme resurssit toteuttaa
tehtäväänsä tavalla, jolla opettajien, lasten ja nuorten
hyvinvointia tuetaan ja edistetään. Kuten pääministeri
Katainenkin haastattelussaan (HS 15.10.) toteaa: ”Peruskoulu
on loistava timantti suomalaisessa
yhteiskunnassa ja kehittämisen
arvoinen.”
Antti
Niskanen
Teatterikuraattori,
kasv. maist.
Kunnallisvaaliehdokas
(kok.)
Jyväskylä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti