Pitkään on
peräänkuulutettu vastuullisia yrityksiä, joiden tulisi palkata
lisää työntekijöitä ja joiden tulisi tuottaa Jyväskylälle
entistä enemmän verotuloja. Vaan miten kaupunki itse edistää
yritysten perustamista, kehittämistä, kilpailua, markkinointia ja
sijoittumista seudulle?
Muutama vuosi sitten
kun itse vielä olin elinkeinoyhtiön markkinointipäällikkönä,
turhauduin siihen että koko markkinoinnin kenttä on kaupungissamme
levällään ja toimenpiteet suhteellisen suunnittelemattomia ja
näkymättömiä.
Vai muistaako joku
kuulleensa vuosina 2008-2010 toteutetun 1,2 miljoonaa maksaneen
Jyväskylän seudun vetovoimaohjelman saavutuksia? Millaisen soft
landing centerin saimme ja kuinka paljon sille on ollut käyttöä,
kuinka oppilaitosten ja liike-elämän välinen yhteistyö lisääntyi
määrällisesti, entä laadullisesti jne. Tai tietääkö joku mikä
on HTC?
Sauna from Finland:ista
voidaan olla montaa mieltä, mutta sen tapaiset yritysten
verkostoitumiset ja yhteismarkkinoinnin soisi tulevan muidenkin
alojen saataville. Olisiko tässä elinkeinoyhtiölle se punainen
lanka, sen lisäksi että pitäisi aktiivisesti yhteyttä yrityksiin
ja olisi aidosti kiinnostunut mitä yrityksille kuuluu ja millaisia
yrityspalveluita yrityksissä tarvittaisiin.
Jyväskylässä
kuntamarkkinointia tekevät mm. kaupunki, Jykes, Jykes kiinteistöt,
Jyväskylä Innovation, Technopolis, yliopisto, Jamk ja monet muut.
Siinä mielessä Vetovoimaohjelma oli hyvä, että edes kolme-neljä
eri toimijaa saatiin yhdessä toteuttamaan markkinointia, sen sijaan
että jokainen puuhaa omiaan.
HTC (Human Tech Center
Finland) – brändin luominen oli sekin hyvä yritys. Mutta kun
tällainen brändi luodaan ensin työryhmässä, joissa edustajina
ovat mm. nuo edellä mainitut julkiset tahot ja sen jälkeen
yritysten tulisi lätkäistä se omaan markkinointimateriaaliinsa,
jää hieno ajatus toteutuksessaan puolitiehen. Jos yrityksiltä
olisi kysytty mitä he kansainvälisen markkinointinsa avuksi
tarvitsisivat, voisi lopputulos olla ihan jotain muuta kuin mitä
työryhmän ajatuksena oli. HTC sen sijaan on jo periaatteessa
sellaisenaan valmis ja melko hyvä alusta kuntamarkkinoinnin
kokoamiseen samaan portaaliin.
Kuntamarkkinoinnin
osa-alueitahan ovat mm. elinkeino- ja yritysmarkkinointi,
asukasmarkkinointi, rekrytointimarkkinointi, matkailumarkkinointi
sekä kansainvälinen markkinointi. Nyt näitä hoitavat jokainen
taho omalla tavallaan ja markkinoinnillinen ilme sekä sanoma jäävät
kovin hajanaiseksi ja ponnettomaksi.
Kuntamarkkinoinnin
pitäisi mielestäni selkeämmin olla kaupungin hallussa. Toki sitä
voisivat eri yhteistyötahot toteuttaa yhdessä yritysten kanssa,
mutta markkinointia koordinoisi yksi taho. Kaupungin
viestintäyksiköllä on täysi työ jo pelkästään viestinnässä
ja tiedottamisessa, mutta markkinointiyksiköksi riittäisi
pienempikin. Paljon parjatusta Lahdesta voisi käydä katsomassa
vähän mallia miten kuntamarkkinointi tai oikeastaan
seutumarkkinointi on siellä toteutettu, samoin Oulu kelpaisi
mainiosti malliksi.
Imagohan meillä
toistaiseksi ainakin ulospäin on kunnossa, mutta suurin haaveeni
tällä saralla olisikin, että Jyväskylä vielä joskus voittaisi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailut esimerkillisen yhteistyön
vauhdittamana!
Kati-Erika Timperi
Kirjoittaja on Keski-Suomen Martat ry:n toiminnanjohtaja, Keski-Suomen Marttapalvelut Oy:n toimitusjohtaja sekä kuntavaaliehdokas 2012.
Justiisa näin! Kiitos Kati. Asiaa
VastaaPoista